عسل

پخت و پز با عسل طبیعی

پخت و پز با عسل

عسل یکی از خوشمزه ترین و پرخاصیت ترین ،ماده های غذایی که با عطر و مزه های بسیار متنوع برای سلامتی انسان بسیار مفید است به این خاطر پیشنهاد می کنیم پخت و پز با عسل طبیعی را امتحان کنید .بر خلاف دیگر شیرین کننده ها عسل را میتوان با خیالی راحت و به مقدار دلخواه مصرف کرد.

یکی از کاربردهای عسل در پخت و پزمی باشد که جایگزین مناسب، برای شکرکه دارای مضرات فراوانی است می باشد از عسل به عنوان یک شیرین کننده طبیعی در آشپزی، برای پخت انواع شیرینی و کیک و مواد غذایی استفاده می شود.

 

فواید پخت و پز با عسل طبیعی

  • برای پخت انواع کیک و شیرینی رطوبت موجود را حفظ می کند و اینکه در کیک بافت بهتری ایجاد می شود.
  • عسل طبیعی را می توان به عنوان یکی از چاشنی ها داخل سس، برای پخت انواع کباب ها معرفی کرد که باعث تردی و برشتگی می گردد.
  • خاصیت چسبندگی عسل در شکل دهی دسر ها و ژله ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • یا به عنوان یک نوشیدنی مفید وگرم به صورت دمنوش داغ میل گردد.
  • از رنگ طلایی عسل طبیعی برای انواع سس و ژله استفاده شود.
  • آشپزی با عسل طبیعی را می توان در برنامه غذایی روزانه قرار داد تا سرعت هضم و جذب سایر مواد غذایی افزایش پیدا کند.

 

 نکات ضروری هنگام پخت و پز با عسل طبیعی

  • مقدار مورد استفاد از عسل در ترکیبات غذایی باید کمتر از سایر شیرین کننده ها باشد عسل به دلیل داشتن فروکتوز زیادکه اثر شیرین کنندگی آن دو برابر قند است.
  • در بخش شیرینی پزی موادی که با عسل ترکیب می شوند بخصوص باید بیشتر از حالتی که از شکر استفاده می شده هم زده شود.
  • در مورد استفاده از عسل در مربا، ژله ،شکلات باید دمای پخت را بالاتر ببریم تا باعث شود آب اضافی تبخیر گردد.
  • توجه داشته باشید آشپزی با عسل طبیعی برای غذاهای که روغن وچربی بخشی از آن را تشکیل می دهند باید در اندازه گیری مقدار روغن و چربی دقت بیشتری کرد.
  • برای گرم کردن عسل از مایکروفر استفاده نکنید زیرا که این امر موجب افزایش هیدروکسی متیل فورفورال شده باعث برگشتن طعم ومزه عسل می گردد.

راهکار پخت و پز با عسل طبیعی

با فوایدی که از عسل سراغ داریم و آن را جایگزین مناسبی برای شکر می دانیم. یکی از خصوصیاتی که استفاده از عسل راسخت می کند تا مورد استقبال مصرف کنندگان نباشد خاصیت، چسبندگی عسل است که درهنگام پخت و پز و شیرینی پزی اندازه گیری را با مشکل روبه رو میکند.

بیشتر بخوانید
معجون بی نظیر شیر و عسل

برای رفع این مورد در آشپزی با عسل طبیعی راه حل ساده ایی وجود دارد که عسل را تا دمای حدود 30 درجه سانتی گراد گرم کنید تا اثر غلظت آن کم شود در این صورت به راحتی میتوان به ظرف دلخواه جابه جا کرد.

 

آیا حرارت ناشی از پخت و پز عسل ارگانیک را سمی می کند؟

خواص آنتی اکسیدانی موجود در عسل در دمای بالاتر از ۴۵ درجه سانتی‌گراد از بین می‌رود. حرارت بیش از ۶۰ درجه سانتی‌گراد کیفیت عسل  را کاهش می‌دهد و دمای  بالاتر از ۷۰ درجه سانتی‌گراد عسل را کاراملیزه می‌کند، پس از کارامل شدن عسل صرفا  خاصیت یک قند را دارد.

پس در پاسخ به این سوال متداول که آیا حرارت دادن در هنگام پخت و پز با عسل طبیعی ، خواص آن را از بین می‌برد؟ بله،گرم کردن عسل بیشتر از ۴۵ درجه سانتی‌گراد بخش زیادی از خواص مفید عسل را از بین می‌برد. پس اگر قصد دارید که از عسل در نوشیدنی‌های گرم خود استفاده کنید بهتر است زمان دهید تا نوشیدنی شما کمی خنک شود و سپس از عسل در آن استفاده کنید.

 

در چه مواردی عسل طبیعی کاربرد ندارد؟

در دو مورد است که از عسل در آشپزی استفاده نمی شود.

1)  در صنعت آب نبات سازی به دلیل خاصیت چسبندگی که از عسل سراغ داریم باعث سریع چسبناک شدن آب نبات شده و غیر قابل استفاده می شود .

2) همچنین از عسل در بستنی سازی استفاده نمی گردد به دلیل پائین آوردن نقطه ذوب باعث زودتر آب شدن بستنی می شود.

کلام آخر | پخت و پز با عسل طبیعی شکپوی

عمده ترین حالت استفاده از عسل در وعده صبحانه به همراه کره می باشد. در صورتی که می توان پخت و پز با عسل طبیعی را در سایر وعده های غذایی قرارداد تا جای که جز جدا نشدنی از سفره ایرانی قرار بگیرد زیرا که این ماده شیرین خوشمزه به شدت برای بدن مفید می باشد که سلامت خانواده شما را به همراه دارد و از بروز بیماری ها پیشگیری می کند .

از موارد حائز اهمیت ،خرید عسل طبیعی می باشد که حتما دقت داشته باشید عسل طبیعی اصل را خریداری کنید تا با خیالی آسوده از عسل در آشپزی استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *