عسل

رُس بستن عسل طبیعی به چه معناست؟

عسل رس بسته

هنگامی که عسل از حالت مایع به حالت نیمه جامد در می آید آن زمان می گوئیم عسل رس بسته .برخلاف تصور غلط و شایع در میان مردم ایران که عسل شکرک زده یا در اصطلاح عسل رس بسته را تقلبی می دانند نماینگر سالم و مرغوب بودن است. شکرک زدن عسل در اثر تیلور و کریستالیزه شدن عسل شکل میگیرد.

چرا در عسل رس بسته می شود ؟

به دلیل اینکه عسل یک محلول قندی فوق اشباع که ترکیبات آن شامل  70درصد قند و 20درصد آب می باشد .غالباٌ عسل های طبیعی به مرور زمان شکرک می زنند.آنچه سرعت تبلور عسل را مشخص می کند تناسب بین گلوکز و فروکتوز در منبع شهد گل است.در گونه های عسل گل های مینا،شبدر ،قاصدک متبلور شدن طی چندروز یا چند هفته می باشد.

در عسل های گوناگون سایز بلورهای شکل گرفته متفاوت است در بعضی از عسل ها سرعت تبلور بالا در عین حال بلورها ریز شکل میگیرد در برخی دیگر عسل ها سرعت متبلور شدن کند و بلورهای درشت ایجاد میشود .باید در نظر داشت که تشکیل بلور ها با کیفیت عسل ارتباطی ندارد لذا بسیاری از افراد از مصرف عسلی که شکرک زده و با دانه های درشت نمایان است امتناع می کنند.

یکی از راههای تشخیص عسل طبیعی و تقلبی این است که عسل طبیعی رس بسته شود.

چگونه عسل رس بسته را باز کنیم؟

برای برگرداندن عسل رس بسته به حالت مایع کافی است شیشه عسل را به مدت15 دقیقه درون آب گرم با دمای 40درجه سانتی گراد قرار دهیم تا ریز دانه های قندی حل شوند.باید توجه داشت برخی افراد سود جو با این روش عسل را رقیق کرده و بفرو ش می رسانند در این موارد برخلاف اینکه عسل مفید و سالم نیست سرطان زا نیز می باشد.

بهترین حالت نگهداری از عسل در دمای اتاق در ظروف در بسته باشد گذاشتن عسل در یخچال توصیه نمی شود چون سرعت تبلور را افزایش می دهد حالت سفت و خشک به عسل می دهد

تفاوت رس بستن با شکرک زدن عسل در چیست؟

1. شکرک زدن از بالای ظرف شروع می شود در صورتی که رُس بستن از پایین ظرف عسل به سمت بالا می آید به مرور همه ظرف را در بر می گیرد بنابراین اگر سفت شدن عسل از پایین شیشه عسل شروع شود این عسل طبیعی و مرغوب است.

2. در شکرک زدن دانه های بلوری بزرگی شکل گرفته و دانه های شکر بین دو انگشت یا بر روی زبان احساس می شود در رُس بستن عسل، دانه های بلوری به طور ریزی شکل گرفته و زیر زبان و یا بین انگشت احساس نمی شود. عسل رُس بسته مانند کره سفت شده است.

بیشتر بخوانید
عسل با موم طبیعی مصرف کنید!

3. در عسل که رس بسته اگر شیشه عسل را در آب ولرم یا روی شوفاژ بگذاریم پس از چند ساعت عسل به حالت اولیه باز می گردد و  مایع می‌شود اما در شکرک زدن، اگر شیشه را در آب ولرم یا روی رادیاتور بگذاریم هیچ تغییری ایجاد نمی شود.

4. عسل رُس شده به محض ورود به دهان با بزاق دهان حل می شود. اما عسل شکرک زده نیاز به جویدن دارد و به دندان می چسبد و به راحتی با بزاق دهان مخلوط نمی‌شود.

5.عسل رُس بسته در برابر برش سطحی مقاومت ندارد با قاشق به راحتی می توان جدا کرد اما عسل شکرک زده مقاومت می‌کند و قاشق را به‌خود می‌گیرد.

 

آنچه باید از عسل رس بسته بدانیم!

خواص عسل رس بسته

تمام خواص درمانی عسل مربوط به عسل رس بسته یا همان عسل خام است.خوردن عسل رس بسته از نظر پزشکان و کارشناسان نه تنها ضرر ندارد که خیلی هم مفید است اکثر مردم اگر عسل‌شان به این حالت دربیاید، فکر می‌کنند خراب شده و دیگر از آن استفاده نمی‌کنند. از جمله فواید مهم عسل باعث تقویت سیستم ایمنی بدن ،تاثیر مثبتی که روی بیماری های تنفسی و آسم دارد.خاصیت آنتی اکسیدانی آن است که برای درمان زخم و عفونت مفید می باشد و  ویژگی ضد باکتریایی عسل برای درمان بیماری های دستگاه گوارش باعث از بین رفتن عامل بیماری و تسریع در رسیدن به سلامتی افراد می شود.

شکرک زدن، نشانه تقلبی بودن عسل است ولی رُس بستن نشانه طبیعی و مرغوب بودن عسل است. برای شناختن عسل خالص از تقلبی، تنها راه مطمئن انجام آزمایش های ساکاروز و دیاستاز بر روی عسل است که هزینه زیادی دارد ولی راه ساده تری برای شناخت عسل خالص وجود دارد و آن هم رُس بستن عسل است.

عسلی که رُس بسته است به طور قطع عسل طبیعی و خالص است.(لازم به تذکر است که بدانیم هر سفت شدن عسل، رُس شدن نیست)  این روش در بین مردم کشور های اروپایی هم رایج است آنها صبر می کنند تا در عسل رُس بسته شود سپس آن را با اطمینان خریداری می کنند! و با این روش دیگر نیازی به آزمایش ها گران قیمت نیست.

فروشگاه مواد غذایی شکپوی را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم .با خرید محصولات غذایی ارگانیک سلامت و تندرستی خانواده را تضمین کنید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *