عسل

عسل با موم طبیعی مصرف کنید!

عسل با موم

 

تاریخچه و تولید

عسل با موم از زمان های قدیم، مورد استفاده انسان بوده است. به طوری که در 4200 سال قبل از میلاد مسیح مصریان قدیم زنبور عسل را نگهداری می کردند، و از موم آن برای ساختن قالب جهت نوشتن و همچنین مومیایی کردن اجساد مرده هایشان استفاده می کرده اند. در واقع  این ماده سلول های شش ضلعی مرتب و یکنواخت در کنار یکدیگر است. گویی ماهرتریرن مهندسان و معماران دنیا آن را طراحی نموده اند.

تولید عسل با موم به این شکل است که زنبورهای کارگر به تناسب اینکه در چه فصلی به دنیا آمده باشند، طول عمر مختلفی دارند. عمر زنبوران کارگری که در تابستان به دنیا می آیند 35 روز است. این دسته زنبورها دارای غدد ترشح کننده موم بر روی شکم هستند، که در صفحه 4 تا 7 نیم حلقه داخلی شکمی که در مدت 10 تا 16 روز اول عمرشان، در تولید موم بسیار کار آمد هستند در صورتی که از روز 18 به بعد کارایی خود را کم کم از دست می دهند.
به طوری که این زنبورها برای تولید نیم کیلو موم در حدود دو و نیم تا سه و نیم کیلو عسل مصرف می کنند. می توان موم را بعد از تولید به شکل ورقه ای روی شکم زنبور عسل مشاهده نمود. جالب است که ورقه موم در آغاز شفاف هستند ولی بعد از جویده شدن، ترشحات بزاقی زنبور سبب نرم شدن و تغییر رنگ آن می گردد.

عسل با مومانواع عسل با موم

انواع مختلفی از موم عسل در بازار موجود است که هریک کاربرد خاص خود را دارد. نوع صنعتی در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، تولید چسب و قالب سازی استفاده می شود. دسته دیگری از آن گیاه دارویی قوی در داروسازی و پزشکی می باشد.

به طور کلی عسل با موم به دو دسته تقسیم می شود:

  • موم ورقه ای یا برگه موم
  • موم کلوخی یا قالبی

این ماده شفا بخش انواع مختلفی دارد که حدود 37 گونه از آن در ایران تولید می شود. با دانستن این مورد که زنبور برای تولید عسل ارگانیک باید از شهد گل ها استفاده کند و همچنین پوشش های گیاهی در هر منطقه جغرافیایی مختلف است. بدیهی است که موم عسل در طعم های مختلفی تولید و عرضه می شود.

رنگ طبیعی

به طور معمول موم هایی که زنبور عسل به تازگی موم بافی کرده باشد به رنگ روشن و سفید می باشند. زیرا مومی که از غدد زیر شکمی زنبور عسل ترشح می شود غالباً به رنگ روشن هستند. به طوری که اگر مدت زمان بیشتری در کندوی زنبور عسل بماند رنگ آن تیره یا سیاه می شود. به این خاطر است که در داخل سلول های موم بافی شده گرده گل ذخیره می شود. تا زنبور ملکه در هر یک از سلول های موم بافی شده تخم ریزی کند. به طوری که هر سلول شش ضلعی تیره تر خواهد شد. زنبور ملکه اکثراً از وسط هر قالب شروع به تخم ریزی می کند.

اگر به قالب عسل دقت کنید می بینید که وسط قالب تیره تر از کناره های آن است. به هین دلیل است که رنگ این ماده در ابتدا بعد از ساخت سفید است؛ اما کم کم، رنگ آن تیره‌تر شده و از رنگ شفاف به رنگ‌های زرد به نارنجی رفته و تیره‌ تر می‌شود تا به رنگ سیاه متمایل به قهوه‌ای برسد. خصوصاً اگر از این موم برای پرورش بچه زنبور استفاده شود رنگ آن زودتر تیره خواهد شد.

بیشتر بخوانید
فواید بی نظیر عسل برای پوست

عسل با مومفواید عسل با موم

سلامت قلب

این ماده دارای اسیدهای آمینه و الکل در زنجیره های خود است. که تحقیقات حاکی از آن است که باعث پایین آمدن سطح کلسترول خون شده و از این روی در سلامت قلب و کاهش بیماری های قلبی موثر است.

درمان دیابت

استفاده از عسل با موم به عنوان جایگزین دیگر شیرین کننده ها، گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت می باشد. عسل سطح قند خون را کمتر از قند تصفیه شده بالا می برد. و همینطور الکل موجود در این ماده به کاهش مقاومت انسولین کمک بسزایی می کند. که می تواند به نفع بیماران دیابتی باشد.

کاهش سرفه در کودکان

طبق مقایسه ای که توسط پژوهشگران بین دو گروه از کودکان برای درمان سرفه انجام شد ، مشخص گردید :
کودکانی که طی دوره درمان موم عسل مصرف نموده اند ، نسبت به گروهی که شربت سرفه استفاده کردند ، نتیجه ای بهتری را دریافت نمودند.
براساس تحقیقات صورت گرفته علت ، موم عسل طبیعی می باشد که خصوصیات و ویژگی های شفابخشی در آن وجود دارد لذا می تواند در کاهش ناراحتی های ریه و کاهش سرفه در کودکان مفید واقع شود.

درمان یبوست

بخش مهمی از عملکرد روده برعهده باکتری پروبیوتیک است که به هضم و سیستم ایمنی بدن کمک می کند. موم عسل حاوی قندهای ساده ای همچون ساکارزو و گلوکز هستند که اثر پروبیوتیکی دارند. به همین دلیل مصرف این ماده برای یبوست مفید می باشد.

بهبود عملکرد کبد

در مطالعات نشان داده شده که الکل موجود در این ماده برای افراد مبتلا به بیماری کبدی مفید می باشد.

عسل با مومکاربردها

از عسل با موم در صنایع مختلف از جمله دارو سازی و نیز برای تهیه پمادها کرم ها استفاده می شود. در ساخت لوازم آرایشی مانند انواع کرم، رژ لب، روغن، پماد و … موم زنبور عسل کاربرد دارد. همینطور در شمع های تهیه شده از موم زنبور به علت بالا بودن درجه ذوب خم پذیر نبوده و به آسانی و بدون دود می سوزد.

نحوه نگهداری

موم عسل باید در جاهای خشک و خنک نگهداری شود. این ماده طی زمان بتدریج متبلور خواهد شد و در نهایت سخت تر می شود، اما اینکار بدون هرگونه صدمه برگشت پذیر است، درست مانند عسل رس بسته می باشد.

خرید عسل با موم

همانطور که در ابتدای متن اشاره شده است زنبورهای عسل برای تولید این ماده تلاش بسیاری کرده اند و زمان طولانی برای آماده شدن آن لازم است. و از روی دیگر این ماده سرشار از خواص برای بدن انسان است. باید توجه داشت که این محصول نسبت به سایر فرآوردها سخت تر بدست می آید. مواردی که ذکر شد مطمعناٌ بر قیمت این ماده شفا بخش تاثیرگذار می باشد. چنانچه قصد خرید عسل ارگانیک با موم را دارید می توانید از لیست محصولات غذایی ارگانیک شکپوی انتخاب نمایید.

شکپوی، ضامن سلامت خانواده شماست.

 

موم خودبافت

270,000 تومان326,250 تومان
ویژگی های محصول: خالص و ارگانیک برداشت امسال جنس ظرف: پت محل برداشت: کندوان/ تبریز توجه: رنگ بعضی از موم ها ممکن است کمی تیره باشد. لطفا این مورد را هنگام خرید این محصول در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *