روغن

هر آنچه باید از روغن کنجد و روغن ارده کنجد بدانید!

روغن کنجد و روغن ارده کنجد

برای آشنایی بیشتر با نحوه تولید و خواص روغن کنجد و روغن ارده کنجد و همچنین تفاوت این دو نوع روغن در این متن با ما همراه باشید.

فرآیند تولید روغن کنجد

امروزه استخراج روغن از طریق روش های صنعتی و با استفاده از دستگاه های پرس هیدرولیک پرس مارپیچی و استخراج با حلال انجام می گیرد. البته ممکن است فرایند استخراج به روش پرس سرد یا گرم انجام شود. و بهترین روش استخراج روغن از دانه کنجد روش پرس سرد است که پس از فرآیند صاف کردن یک روغن با کیفیت تولید می شود که می توان به طور مستقیم استفاده نمود.
روغن بعد از استخراج وارد مرحله تصفیه شده که به دو صورت تصفیه فیزیکی و شیمیایی انجام می گیرد. روش فیزیکی از تانک های ته نشین کننده و صافی های پرس صفحه ای استفاده می شود. اما روغن بدست آمده از استخراج شیمیایی با حلال نیازمند فرآیند تصفیه شیمیایی هستند. پس از پایان فرآیندهای استخراج و تصفیه، روغن کنجد آماده مصرف، به منظور انجام پروسه بسته‌بندی، به دستگاه پر کن انتقال پیدا می‌کند.

تهیه روغن ارده کنجد

ارده به کنجد خمیر شده می گویند در ابتدا برای تهیه ارده ،دانه های کنجد را پس از جمع ذآوری خیس می کنند تا پوسته سیاه یا متمایل به قهوه ای رنگ و نازک  آن را به راحتی بتوان جدا کرد. بعد از آن دانه های سفید رنگ و پوست کنده کنجد را به کمک آسیاب له می کنند و خمیر شلی حاصل می شود که به آن خمیر ارده می گویند. روغن ارده که به روغن ارده کنجد معروف است از ارده استخراج می شود. این روغن با حرارت دادن و سرخ کردن کنجد یا در اصطلاح بو دادن کنجد و بعد از آسیاب نمودن آن تولید می شود.

روغن کنجد و روغن ارده کنجد

خواص روغن کنجد

سلامت پوست

روغن کنجد غنی از روی است. روی از عناصر مهم برای سلامت پوست به شمار می رود. که سبب انعطاف پذیری و صافی پوست می گردد. از ایجاد لکه های ناشی از افزایش سن را و همچنین پیری زودرس جلوگیری می کند.

سلامت قلب

روغن کنجد دارای طیف گسترده ای از اسید های چرب اشباع نشده مانند سسامین و سسامول است. و می تواند سیستم قلبی عروقی را متعادل نگه دارد و سطح کلسترول را پایین نگه دارد. به دلیل داشتن اسیدهای چرب مفید مصرف روغن کنجد برای سلامت قلب و عروق توصیه می شود .

رشد استخوان

مواد معدنی مهم و ضروری برای بدن مانند مس، فروی و کلسیم در روغن کنجد وجود دارد. که این مواد معدنی نقش اساسی در رشد استخوان های بدن دارند.

جلوگیری از سرطان

روغن کنجد حاوی ترکیبات آلی فیتات می باشد که به طور مستقیم بر پیشگیری از سرطان موثر است.

خواص روغن ارده کنجد

ارده کنجد منبع بسیار خوبی برای تامین کلسیم بدن است و باعث استحکام و سلامت استخوان ها می گردد.

مصرف ارده در افراد سرد مزاج سبب کاهش وزن و لاغری می شود. به همین خاطر خوردن یک تا دو قاشق ارده پیش از وعده غذایی اشتها را کم می کند و باعث می شود که فرد غذای کمتری بخورد و لاغرتر شود.

مصرف ارده در تقویت قوای جنسی تاثیر گذار است.

مصرف ارده برای رفع بیماری ها ی رحم مفید می باشد.

مصرف ارده از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند.

بیشتر بخوانید
روغن حیوانی ،روغنی سالم

روغن کنجد و روغن ارده کنجد

تفاوت های این دو دسته روغن

روغنی که از ارده بدست می آید روغن کنجد بو داده می باشد. درحالیکه روغن پرس سرد کنجد، مستقیماً از کنجد خام حاصل می شود. روغن کنجد پرس سرد با وارد کردن فشار به دانه های کنجد بدست می آید و استخراج آن از دانه روغن صرفاً یک روش مکانیکی است و هیچ گونه فراوری یا افزودنی به دانه کنجد اضافه نمی شود.

اگر قصد خرید روغن ارگانیک دارید لازم است که نحوه مصرف درست آن را بدانید. از روغن ارده کنجد در مصارف آشپزی به طوری که در حرارت متعادل می‌توان از آن برای سرخ کردن مواد غذایی نیز استفاده کرد. پس توجه داشته باشید که روغن های ارده کنجد را تنها در حد تفت دادن به کار ببرید، نه برای پخت و پز. از روغن کنجد خصوصاً برای تهیه سالاد استفاده می‌شود به هیچ عنوان از آن برای مصارف سرخ‌کردنی استفاده نکنید. چرا که تحمل چندانی در برابر حرارت بالا نداشته و امکان دارد در اثر حرارت بالا خواص سرطان زا بیابند.بوی زننده روغن کنجد نیز در روش تولید سرد از بین می‌رود و بویی مطبوع در مصرف روغن احساس می‌شود.

در حال حاضر با مطالعه متن بالا متوجه فایده های روغن کنجد ،روغن ارده کنجد شدید، میتوانید برای سفارش و خرید روغن به سایت www.shekpoy.com مراجعه کنید و ازمحصولات غذایی ارگانیک شکپوی دیدن فرمایید.

شکپوی، ضامن سلامت خانواده شماست.

روغن حیوانی گاوی

300,000 تومان500,000 تومان
تولید شده از بهترین کره حیوانی گاوی خوش عطر و طعم ارگانیک و محلی جنس ظرف: ظرف پت وزن: 600-1000 گرم

روغن حیوانی گوسفندی

600,000 تومان
تولید شده از بهترین کره حیوانی گوسفندی خوش عطر و طعم ارگانیک و محلی وزن: 600 گرم جنس ظرف: ظرف پت تولید روغن گوسفندی در کارگاه روغن گیری شکپوی انجام می شود.

روغن ارده کنجد

350,000 تومان1,250,000 تومان

جنس ظرف: پت

فراوری شده از دانه های کنجد بو داده 

تولید شده از مرغوب ترین دانه های کنجد

مخصوص سرخ کردن و پخت و پز

روغن کنجد

155,000 تومان300,000 تومان
وزن: یک لیتر جنس ظرف: پت فراوری شده به روش پرس سرد تولید شده از مرغوب ترین دانه های کنجد مخصوص پخت و پز و سالاد  

روغن آفتابگردان شکپوی

155,000 تومان300,000 تومان
ویژگی های محصول: خالص و ارگانیک وزن: نیم لیتر روغن آفتابگردان به صورت هفتگی در فروشگاه و در حضور مشتری تولید می شود.

روغن زیتون فرابکر

480,000 تومان
وزن: یک لیتر جنس ظرف: پت فراوری شده به روش پرس سرد تولید شده از مرغوب ترین زیتون مخصوص سرخ کردن و پخت و پز وزن: یک لیتر

روغن نارگیل شکپوی

260,000 تومان510,000 تومان
ویژگی های محصول: خالص و ارگانیک وزن: یک لیتر روغن نارگیل به صورت هفتگی در فروشگاه و در حضور مشتری تولید می شود.

روغن کلزا

140,000 تومان
ویژگی های محصول: ارگانیک مخصوص پخت و پز و سرخ کردن روغن کلزا وزن: 1 لیتر  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *